Interview met brugklasleerlingen Feline & Aryam
Waarom heb je gekozen voor het Murmellius Gymnasium?
Feline: “Ik zat al op het Intermezzo, daar ben ik heen gegaan omdat ik me op mijn oude school erg verveelde. Op het Intermezzo had ik het erg naar mijn zin. Vandaar dat ik gewoon ben gebleven en naar het Murmellius ben doorgestroomd.”
Aryam: “Ik ben naar het Murmellius gymnasium gekomen omdat ik het oude gebouw zo leuk vind, dat vind ik erg interessant. Daarnaast heb ik ooit gelezen dat als je in de zesde je diploma haalt, je deze mag ophalen in een oude kerk. Dat vind ik wel erg cool.”
Je kunt kiezen uit heel veel scholen als je VWO advies hebt, is het Murmellius Gymnasium wat je ervan verwachtte?
Aryam: “Ja, ik vind het nog steeds erg leuk en dat had ik ook wel verwacht. Ik heb van tevoren contact gehad met klasgenoten die ook hierheen zouden gaan. Ik had vooral verwacht dat er leuke docenten zouden zijn en daardoor had ik er heel erg veel zin in.”
Feline: “Ja, dat had ik dus ook wel verwacht, dat er leuke docenten zouden zijn. Dat is dus ook zo.”
Aryam: “Ik vind het vooral leuk om goed contact te hebben met de docenten en meer te praten over dingen die je leuk vindt. Ik kan ook goed wennen aan het thuiswerk.”
Feline: “Ik vind ook de sfeer heel fijn op school. Dat het een oud gebouw is maakt het ook interessant. Er is eigenlijk niets wat ik niet leuk vind aan deze school."
Aryam: “Ja voor mij hetzelfde. Mijn klasgenoten zijn ook erg gezellig.”
Welke vakken vind je het leukst?
Feline: “Frans en biologie. Frans vond ik al leuk toen ik het kreeg op het Intermezzo en ik vind het leuk om het te leren spreken. Heel veel woorden kende ik ook al, maar hier leer ik ook wel weer nieuwe Franse woordjes waardoor het al ietwat moeilijker weer wordt. Biologie is erg interessant omdat je bijvoorbeeld meer te weten komt over dieren.”
Aryam: “Ik heb dezelfde lievelingsvakken. Frans is mijn favoriet omdat ik een goed gevoel krijg van de docenten en vanwege de sfeer. Je leert ook veel over de verschillen tussen bepaalde talen. Frans heb ik ook al op mijn basisschool gehad vanwege een extra programma dat ik volgde. Daardoor vind ik het wel erg makkelijk, daarom krijg ik wel andere stof op het Murmellius. Bij biologie leer ik veel over dingen die in de natuur leven zoals organismes en dat vind ik erg cool.”
Heb je al vrienden gemaakt in deze klas of kende je nog klasgenoten van je oude school?
Feline: “Ja, vooral nieuwe vrienden. Heel veel leuke meiden en er zijn ook al echt meidengroepjes. Van mijn oude basisschool niet zo veel.”
Aryam: “Voor mij precies hetzelfde, maar dan een jongensgroep. Ik heb al wat jongen leren kennen toen ik hier de masterclass deed. Vanaf mijn basisschool is niemand hier verder naartoe gegaan. Het valt heel erg mee om hier vrienden te maken als je niemand kent vanaf je oude school.”
Feline: “Ik fiets wel vaak alleen daardoor of gezellig met mijn moeder. Meestal ga ik al vroeg heen zodat ik lekker rustig uit mijn kluisje mijn boeken kan pakken.”
Aryam: “Ik ga met de bus, daar zitten wel leerlingen die ook naar het Murmellius gaan. De bus gaat vanuit Heerhugowaard naar station Alkmaar en dan nog lopen. Ik denk dat ik in totaal twintig minuten onderweg ben.”
Wat vind je van de activiteitenweek, en de uitstapjes zoals Huis van Hilde en Archeon?
Feline: “Ik vond het heel leuk! Vooral omdat we naar verschillende dingen heen gingen. Het was ook heel gezellig met de klas.”
Aryam: Ik vond het ook heel erg leuk, ik woonde vroeger namelijk vlakbij Huis van Hilde dus ik kende daar een beetje de weg. Wat ik ook interessant vond, was de voorwerpen van oudere tijden bij Archeon. Je kon bij allebei de activiteiten veel over de geschiedenis leren.
En het “leren leren”? Had je daar wat aan?
Feline: “Ja, sommige dingen wel. Andere dingen kende ik al van het Intermezzo, zoals goed je agenda bijhouden en plannen. Dat is handig voor het leren van de toetsen.”
Aryam: “Ja, ik heb hetzelfde als Feline over je agenda bijhouden en daardoor kunnen focussen op het werk dat je doet. Toch zou ik het “leren leren” op een ander moment doen voor de aankomende klassen, dan hebben de leerlingen meer tijd om even te wennen.”
Feline: “Ja en misschien minder fietsen het was namelijk wel heel veel. Ik was helemaal uitgeput na die week daardoor.
Toetsen! Wat vind je ervan?
Feline: “Op het Intermezzo had ik minder toetsen dan op het Murmellius. Het valt allemaal wel mee. We hebben nu zo’n één à twee toetsen per week. Als je op tijd begint met leren is het goed te doen.”
Aryam: “Toetsen maken gaat wel goed. thuis kan ik me goed focussen op het leren en de dingen die ik niet weet zoek ik dan weer op. Tijdens de les wordt er goed geïnformeerd waar de toets over gaat. dat is wel fijn.”
Feline: “Als ik thuis met leren iets moeilijk vind, zoals wiskunde, helpen mijn ouders me vaak.”
Aryam: “Bij geschiedenis vind ik het moeilijk om al die teksten en paragrafen uit mijn hoofd te leren. Dan overleg ik eerst met klasgenoten of zij weten wat er mee bedoeld wordt of ga ik naar mijn ouders of zij trucjes hebben voor het onthouden.”
Heb je goed contact met de juniormentoren?
Feline: “Daar heb ik goed contact mee, meestal zie ik haar in de pauze en dan gaan we kletsen. Op het Intermezzo had ik ook drie juniormentoren.”
Aryam: “Ik heb niet veel contact en dat vind ik prima zo.”
Wil je zelf nog graag iets vertellen over het Murmellius dat alle lezers moeten weten?
Feline: “Het is gewoon een hele leuke school!”
Aryam: “Voor alle nieuwe leerlingen die voor het eerst voet zetten in het Murmellius en het emotioneel vinden: maak je geen zorgen, dan komt alles vanzelf goed!”