Interview met brugklasleerlingen Eline, Melle, Hugo en Chris
Waarom heb je gekozen voor Murmellius Gymnasium?
Eline: “Ik vond de sfeer heel fijn en het was veel rustiger dan de andere scholen waar ik naar ging kijken. Ook waren de leraren heel leuk op de open dag.”
Melle: “Ik heb gekozen voor het Murmellius Gymnasium omdat ik al op het Intermezzo zat. En omdat ik op het Intermezzo zat was ik al gewend aan het fietsen en ik had ook het goede niveau om op het Murmellius te blijven. De school is ook wel goed voor mij en ik had al vrienden die hier ook bleven. Toen dacht ik, dan is het zonde om naar een andere school te gaan. En ik weet alles al een beetje hier en dat is ook fijn.”
Hugo: “Ik kwam eigenlijk op het idee om naar het Murmellius te gaan door mijn ouders. Die hebben er ook allebei op gezeten. Ook gingen twee van mijn klasgenoten op de basisschool naar het Murmellius. Ook vond ik het een hele gezellige school. Mijn ouders vonden dat ook vertelden ze mij.”
Chris: “Ik heb voor het Murmellius gekozen omdat de school in vergelijking met andere scholen een stuk kleiner is maar ook een stukje rustiger. Ik vind het daarom ook fijner. Het voelt hier ook alsof je echte vrienden kan maken. Ik heb ook Intermezzo gedaan, twee jaar geleden. Dat is ook heel leuk. Het was een goede stap tussen de brugklas en de basisschool.”
Je kunt kiezen uit heel veel scholen als je VWO advies hebt, is het Murmellius Gymnasium wat je er van verwachtte?
Eline: “Ja, ik vind vooral de sfeer heel fijn en ik heb een leuke brugklasperiode gehad.”
Melle: “Tot nu toe is het wat ik ervan verwachtte. De klassen en de klas zelf zijn heel leuk.”
Hugo: “Het voldoet aan mijn verwachting, want de leraren zijn aardig. Een groot pluspunt is dat je niet uitgelachen wordt door leerlingen uit de tweede, derde en andere klassen. Dat je als brugpieper, brugpieper kan zijn.”
Chris: “Ik vind dat het bij het niveau past. Je kan ook vragen aan iedereen stellen, omdat iedereen hetzelfde niveau doet. Je krijgt ook hele goede hulp als je iets niet begrijpt.”
Welke vakken vind je het leukst?
Eline: “Ik vond in de brugklas, denk ik, Frans heel leuk, en Engels. En nu vind ik nog steeds Engels heel leuk, en Grieks ook wel.”
Melle: “Tot nu toe vind ik wel kunst het leukst. En als LO ook meetelt, dan vind ik LO ook wel leuk.”
Hugo: “Ik vind eigenlijk bijna alle vakken wel leuk. Kunst vind ik ook wel een van de leukste vakken. Dan kun je gewoon lekker vrij zijn. Dan zegt de docent niet de hele tijd. Je moet stil zijn. Die vrijheid vind ik wel fijn. Maar het vak zelf is ook erg leuk.”
Chris: “Ik vind LO ook heel leuk. Je doet van alles en je speelt wel, maar het is niet erg competitief. Klassieke taal vind ik ook wel leuk, want meneer Caspers maakt dit vak zelf heel leuk.”
Heb je al vrienden gemaakt in deze klas of kende je nog klasgenoten van je oude school?
Eline: “Ik ben alleen gekomen op het Murmellius, dus ik kende helemaal niemand. Maar in de brugklas heb ik heel veel vriendinnen gemaakt.”
Melle: “Ik kende niemand van mijn oude school. Ik woonde best wel ver en iedereen ging naar Heiloo. Ik was de enige die naar Alkmaar ging. Maar ik heb nu wel heel veel vrienden in mijn klas.”
Hugo: “ik had al twee vrienden die in dezelfde klas zaten op mijn basisschool. Maar ik heb ook wel als extra vriend een meisje in mijn klas die ik wel heel aardig vind.”
Chris: “Toen ik van de basisschool naar Intermezzo ging had ik geen vrienden. Maar ik maakte best wel snel vrienden. Toen ik naar de eerste klas ging zat ik nog met dezelfde vrienden van Intermezzo. Deze vrienden heb ik nog steeds. En ik heb ook nieuwe vrienden gemaakt.”
Toetsen! Wat vind je ervan?
Eline: “Ik vind het wel fijn dat we met toetsweken werken. Deze waren ook al goed op niveau met de stof die we hadden behandeld. Tussendoor hebben we ook nog wel een paar SO’s maar dat is niet erg.”
Melle: “Ik vond de toetsen best wel lekker om mee op te starten. Bij sommige vakken waren het niet heel veel vragen. Dus dan kun je er wel even goed inkomen. En hij telde ook niet mee voor een cijfer. Dat gevoel was ook wel fijn. Ze maken het niet meteen heel moeilijk aan het begin.”
Chris: “De toetsen bouwen zichzelf heel goed op. Voor Nederlands moesten we bijvoorbeeld een verhaal schrijven. Dat was leuk want hiervoor mocht je je creativiteit gebruiken.”
Heb je goed contact met de juniormentoren?
Eline: “Ik heb zelf niet veel contact gehad met mijn juniormentor. Maar ze waren wel erg aardig. Met mijn mentor van de brugklas heb ik goed contact.”
Melle: “Ik heb ook nog niet heel veel contact met ze gehad. Maar ze gaan wel soms mee als we een uitje hebben.”
Chris: “Ze zijn heel aardig en ze helpen je als ze er zijn.”
Wil je zelf nog iets vertellen over het Murmellius dat alle lezers moeten weten?
Eline: “Ik vond de uitwisseling naar Pouzauge heel leuk in de eerste klas. De mensen en het gastgezin waren heel aardig. Ik kon goed mijn Frans oefenen en de leerlingen uit Frankrijk zijn ook bij thuis geweest. Verder vond ik night@Murmellius ook erg leuk. Vooral het verstoppertje spelen in het donker op school. Hierdoor leer je echt je klasgenoten beter kunnen doordat je ook samen spelletjes doet.”
Melle: “Ja, je moet je wel echt bewust zijn dat je niet denkt: deze toets lijkt me wel makkelijk, dus ik ga hier niet voor leren. Ik zou nog wel eventjes de woorden of andere dingen doornemen.”
Hugo: “Het is wel echt een heel fijne sfeer hier. Je voelt dat je er ook echt bij hoort. Ik heb nog geen één keer meegemaakt dat ik werd buitengesloten.”
Chris: “Ja, je voelt je hier wel thuis. Je hoeft je niet te schamen voor jezelf. En als je wel hulp nodig hebt dan is het ook een goed idee om het gewoon te vragen.”
Interview met juniormentoren
Emily, Fem en Welmoed vertellen: wat doet een juniormentor nou precies?
Emily: “Een juniormentor is er om je te helpen en te begeleiden met het begin op een nieuwe school. Je kunt ook altijd naar je juniormentor toe gaan als je vragen hebt over huiswerk, toetsen, of hoe je nou moet leren voor een bepaald vak. Een juniormentor lijkt een beetje op je echte mentor, maar dan is diegene wat meer rond je eigen leeftijd.”
Fem: “Een juniormentor is aanwezig om jou te helpen. Ze helpen je met school, met hoe te leren voor een toets, of hoe je je huiswerk goed bijhoudt. Maar ze zijn gewoon iets dichterbij in leeftijd. Er zit meestal drie jaar verschil, waardoor de juniormentor de brugklasser goed kan begrijpen. Over een nieuwe school, allemaal enge dingen, maar ook over de puberteit. Juniormentoren kunnen helpen met de onzekerheid, of het moeite hebben met vrienden maken. Ze zijn bijna een soort grote broer/zus op school.”
Welmoed: “Een juniormentor kan een beetje op een grote eersteklasser lijken, maar wij zijn er vooral als een soort Murmellius specialist. Heb je een gekke vraag die je kwijt moet, of een persoonlijke school reisgids nodig dan staan wij klaar voor jou. Ook met vragen die je niet aan je mentor wilt stellen mag je naar ons komen. Maar vaak zijn wij ook gewoon een bekend gezicht.”
Hoe was je eigen ervaring met jouw juniormentor?
Emily: “Ik vond het erg leuk dat ik in het eerste jaar een juniormentor had. Het was ook erg handig als we een vraag hadden over iets waar onze mentor ons moeilijk mee kon helpen. Een juniormentor maakt de klas ook gezelliger!”
Fem: “Ik heb eigenlijk alleen maar goede herinneringen aan mijn juniormentoren. Ik heb ze nooit echt goed gekend, omdat ik best verlegen was. Maar ik heb in mijn schoolcarrière tot en met de derde, alleen maar opgekeken naar mijn juniormentoren, want ik vond ze echt het coolste ooit.”
Welmoed: “Best goed, ik dacht altijd dat ze een soort alwetende guru’s waren, maar ik ben daar nooit echt achter gekomen want ik heb ze zelf nooit echt een moeilijke vraag gesteld. Ik heb wel altijd een fijn houvast aan ze gehad. Ze verbinden je wat meer met de rest van de school in plaats van in je eigen brugklas bubbeltje blijven.”
Wat maakt een juniormentor fijn om te hebben als brugklasser?
Emily: “Je kan vragen wat je wil en dan krijg je ook antwoord van iemand die het zelf ook nog niet zo lang geleden heeft gedaan. En die hebben zelfs misschien wel persoonlijke tips over school, die leraren dan niet hebben.”
Fem: “Ik denk dat een brugklasser echt profiteert van een juniormentor. Puur omdat de juniormentor gewoon dichterbij in leeftijd is. Een juniormentor kan je ook helpen met de kleine dingetjes, en je kunt je juniormentor altijd gewoon aanspreken in de hal. Juniormentoren begrijpen brugklassers ook beter. Ze waren het namelijk zelf, drie jaar geleden.”
Welmoed: “Eigenlijk wat ik eerder al zei. Je kan naar ons toe met alle gekke problemen die voorkomen in het leven als brugger.”
Waarom moet je volgens jullie voor het Murmellius Gymnasium kiezen?
Emily: “Het is een leuke en gezellige school en iedereen is ook gelijk aan elkaar, waardoor het voor sommige een fijnere omgeving kan zijn. Toen ik in groep 8 zat en rond ging kijken voor middelbare scholen, heb ik uiteindelijk het Murmellius gekozen omdat deze school voor mij een fijne sfeer had en omdat ik het ook eigenlijk een erg mooie school vond. We hebben hier op school natuurlijk ook veel diverse leraren, die ieder op zijn eigen manier lesgeven. Hierdoor heb je toch meer kansen. Er zijn ook genoeg uitdagingen voor kinderen die dat willen of misschien nodig hebben. Ook hebben we op onze school veel excursies en schooluitjes waar je dan met je klas of jaargroep naartoe gaat. In de vijfde klas kan je zelfs naar Rome!”
Fem: “Ik wist al sinds groep 6 dat ik naar het Murmellius wilde. Klassieke talen? Super leuk! Uiteindelijk ging maar één iemand die ik kende naar het Murmellius. Maar ik maakte al zo snel nieuwe vrienden, en er kwamen ook gewoon kinderen naar me toe. Op het Murmellius komt iedereen wel met hetzelfde niveau, maar er zijn zoveel verschillen. En dat maakt het zo mooi. Met alle vakken wordt er ook heel veel gedaan. Met natuurkunde en scheikunde doe je vaak proefjes. Met kunst doe je hele leuke projecten. Met geschiedenis leer je alles van a tot en met z. Ik voel me ook heel erg thuis op het Murmellius en ik heb absoluut geen spijt van mijn keuze.”
Welmoed: “Naast natuurlijk het feit dat je waarschijnlijk wat meer uitdaging nodig hebt is de sfeer gewoon heel leuk. Het merendeel van de docenten is vlot en grappig. En de lessen zijn, nou niet leuk, het is nou eenmaal school, maar wel interessant en hebben inhoud.”
Heb je nog een advies voor de kinderen uit groep 8?
Emily: “Kijk voor een school die goed bij jou past en waar je je ook fijn bij voelt. Een nare omgeving zorgt voor een minder leuke schooltijd en dat wil je natuurlijk vermijden. Doe je best op school en maak planningen voor het maken van je huiswerk en het leren voor toetsen, zodat je het schooljaar gemakkelijker maakt voor jezelf! Praat ook met mensen om je heen, vrienden maken gaat best snel. De vrienden die ik in de eerste klas heb gemaakt zijn dezelfde mensen waar ik nu nog steeds goed bevriend mee ben! Dus wees niet bang om vrienden te maken, want dat komt allemaal vanzelf. Dus mijn grote tips zijn: let goed op, houd alles goed bij, maak planningen en vraag altijd even om hulp als dat nodig is! En het belangrijkste, wees gewoon jezelf. Zo wordt het iets minder eng dan het lijkt op zo'n nieuwe school!”
Fem: “Mijn advies is, lekker jezelf blijven. Iedereen op mijn basisschool koos voor een andere school, en in plaats van met hun mee te gaan, bleef ik dichtbij mijzelf. Wat zij leuk vinden, hoeft niet mijn leven te bepalen. En dit geldt ook op de middelbare school. Je moet doen waar jij je goed bij voelt. Je gaat sowieso vrienden maken. Er zijn altijd interesses die je gemeen hebt met iemand. En ik weet dat het doodeng klinkt, maar maak praatjes met mensen! Ik was er heel slecht in, maar ik ben er heel goed in geworden. En het enge hoort erbij. De middelbare school is voor nieuwe dingen ontdekken, jezelf ontdekken. Geniet ervan!”
Welmoed: “Kies voor jezelf, en ga niet je vrienden volgen naar stomme scholen die niet bij je passen. Ga naar open dagen. Geniet van je laatste maandjes basisschool en maak je niet te veel zorgen. Wees ook aardig tegen je docenten, dat gaat je zeker helpen ;).”